Příprava YETÍKA na zimní radovánky

04.11.2016

Zima klepe na dveře a je nejvyšší čas připravit plechového miláčka na zimní dovádění.

Zimní pneumatiky

Přezutí na zimní pneu je základ a nemá cenu diskutovat jestli ano nebo ne. Jakmile klesne průměrná denní teplota, nebo v časech kdy jezdíte pod 7 °C tak máte mít zimní pneu.

Vymlouvat se na to, že na cestě nebude souvislá vrstva sněhu a náledí podle předpovědi určitě nehrozí je zbytečný. Rozdíl mezi letní a zimní pneu poznáte při prvním ostrém šlápnutí na brzdu nebo při průjezdu zatáčkou. Zimní pneu prostě o poznání víc drží!

Na zimu je lepší zvolit pneu s vyšším profilem, poskytnou vám vyšší komfort především na konci zimi, kdy jsou naše silnice samá díra. Místo reznoucích plechových disků raději volím ALU disky určené pro zimní provoz. Při denním ježdění se přeci jen jednodušeji čistí od posypové soli.

Zástěrky se na auta už delší dobu nemontují. Což je škoda, za deště by auta nezvedala tolik vody do vzduchu a bylo by lépe vidět. Největší výhodou zástěrek je menší špinění vozu a ochrana prahů od odlétujícího kamení. Škodovka ke svým modelům nabízí originální lapače nečistot (přední, zadní lapače nečistot na YETIho), které zmáknete namontovat doma podle návodu.

Ohřátí motoru a vytápění

Nevýhodou naftových motorů je podstatně delší zahřívání motoru na provozní teplotu. Pro moderní agregáty platí, že nemá cenu stát na místě s nastartovaným motorem, ale je mnohem lepší klidná jízda bez vytýčení motoru do vysokých otáček. Je to lepší i pro celé auto, protože se rovnoměrně prohřejí a rozpohybují další komponenty ako převodovka a podvozek. Takže auto jako celek trpí méně.

Abych urychlil ohřev motoru na provozní teplotu mám na masce chladiče namontovanou clonu, která omezí průtok vzduchu přes chladiče a motorový prostor. Ohřátí motoru je tak o něco rychlejší.

Nejkratšího času ohřevu dosáhnete vypnutím topení než se ohřeje chladící kapalina a motorový olej. Samozřejmě ne na úkor bezpečnosti a pokud je potřeba odmlžit čelní okno tak se bez to bez klimatizace neobejde.

Pár nezbytností do auta

  • Gumové koberčky - hodí se i jako rozjezdové podložky pod kola
  • Gumový koberec nebo vana do kufru - ta se hodí celoročně
  • Gumový koberec přes zadní tunel - pokud máte malé děti tak je to vlastně nezbytnost celoročně
  • Teplou deku nebo raději dvě - až bude kempovat v závěji tak se hodí
  • Pár půl litrových láhví s čistou vodou - uvíznout v koloně je hračka
  • Pořádnou škrabku se smetáčkem - z auta je potřeba pořádně vidět a čepice sněhu na střeše nemá co dělat
  • Zimní kapalina do ostřikovačů - min. na -20 °C
  • Rukavice - při škrábání oken nebo odmetání sněhu se hodí
  • Startovací kabely - pro případ, že bude potřeba oživit vymlácenou baterii a zrovna to nemusí být ta vaše
  • Skládací lopatka - pokud jedete na hory tak určitě přibalit
  • Sněhové řetězy - na hory bych si je vzal, ale vzhledem k tomu, že u starého auta (naftová předokolka) na ně došlo jen dvakrát a to vždy na vyjetí ze dvora po vrstvě ledu je odmítám na auto s pohonem 4x4 kupovat